۱۰ عادت مضر که باعث پخش میکروب می‌شوند

اگر همه‌ی این عادت‌ها که باعث پخش میکروب می‌شوند را نداشته باشید، احتمالا بعضی از آنها را دارید که همین حالا هم باید ترکشان کنید.

۱۰ عادت مضر که باعث پخش میکروب می‌شوند

اگر همه‌ی این عادت‌ها را نداشته باشید، احتمالا بعضی از آنها را دارید که همین حالا هم باید ترکشان کنید. در این مقاله توضیحاتی درباره این عادات داده‌ایم که پس از خواندنشان ممکن است بخواهید تجدید نظر کنید.

باز گذاشتن درب توالت هنگام کشیدن سیفون

 

این در به یک دلیل خاص وجود دارد. به گفته‌ی یک مجله‌ی کنترل عفونت آمریکایی، زمانی که شما سیفون توالت را می‌کشید، محتویات توالت (آب و غیره) به اطراف پرتاب و در هوا پخش می‌شوند. این ذرات حاوی باکتری‌های میکروسکوپی هستند. اگر در توالت را نبندید، باعث پخش میکروب ها می‌شوید و این باکتری‌ها می‌توانند دست‌ها، سطح حمام و یا حتی اشیایی مثل مسواک را آلوده کنند.

جویدن خودکار

 

می‌دانید آن خودکار کجاها بوده است؟ حتی اگر بدانید هم دهان شما نباید یکی از این جاها باشد. اگر خودکار مال خود شما هم باشد به این معنی نیست که دست‌های نه چندان تمیزتان قبلا آن را لمس نکرده باشد و از آنجایی که جویدن خودکار معمولا یک عادت عصبی است که ناخودآگاه انجام می‌دهید، به احتمال زیاد نه به تمیزی خودکار‌ فکر می‌کنید و نه به تمیزی دست‌هایتان و نه به پخش میکروب ها. به علاوه، جوییدن خودکار برای دندان‌هایتان هم خوب نیست.

باز کردن وسایل با دندان

 

بله، شاید استفاده از دندان زمانی که نمی‌توانید چیزی را باز کنید، راحت به نظر برسد (یا حتی گاها موثرتر هم باشد). اما این کار نه تنها می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند، بلکه می‌تواند باعث افزایش میکروب نیز بشود. به علاوه، ممکن است میکروب‌های دهان شما به بسته‌بندی آن محصول منتقل شود و شما نیز با میکروب‌هایی که از قبل روی آن وجود داشته تماس پیدا می‌کنید.

فوت کردن شمع تولد

 

بهتر است در این عادت تجدید نظر کنید، مگر اینکه آرزوی تولدتان داشتن یک کیک تولد میکروبی باشد. شما با فوت کردن شمع تولد تمام باکتریهای داخل دهان خود را به کیک منتقل می‌کنید و حدس بزنید این باکتری‌ها به کجا می‌روند؟ درست در تمام سطح کیک. با اینکه بروز بیماری در اثر این باکتری‌ها احتمال کمی دارد، اما هنوز هم مضر هستند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فوت کردن شمع تولد باعث افزایش ۱۴۰۰ درصدی باکتری‌های روی سطح کیک می‌شود.

استفاده چندمنظوره از اسکاچ آشپزحانه

 

خبر فوری: اسفنج آشپزخانه، ابزاری که همیشه برای تمیز نگه داشتن وسایل از آن استفاده می‌کنید، تمیز نیست! مگر اینکه اسفنج خود را به صورت هفتگی تعویض کنید. این اسفنج‌ها ممکن است محل زندگی ناخواسته برخی از باکتری‌ها که موجب بروزبیماری‌هایی مانند سالمونلا و E. coli می‌شوند باشند. از همه بدتر، اگر سینک خود را با همان اسکاجی که برای شستن ظروف استفاده می‌کنید، بشورید تمام میکروب‌های قارچی را از داخل سینک به ظروف و غذا منتقل می‌کنید. برای جلوگیری از انتقال این باکتری‌ها و پخش میکروب ها برای هر کاری اسفنج مخصوص داشته باشید.

غذا خوردن در ساحل

 

می‌دانید که همیشه باید قبل از غذا خوردن دستان خود را با آب و صابون بشورید. اما خیلی از افراد زمانی که می‌خواهند کنار ساحل چیزی بخورند عادت‌های بهداشتی رایج خود را فراموش می‌کنند. شستن شن و ماسه از دست با آب اقیانوس کار خوبی است؟ خب… شاید نه. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، شن و ماسه موجود در ساحل حاوی میکروارگانیسم‌های زیادی هستند که برخی از آنها می‌توانند باعث گسترش پاتوژن‌ها شوند.

قطعا شما مجبور نیستید که پیک نیک ساحلی را برای همیشه فراموش کنید، اما حتما مراقب بهداشت خود باشید. سعی کنید قبل از غذا خوردن دست‌های خود را با صابون و آب تمیز بشورید یا حداقل مقداری ضدعفونی کننده با خود داشته باشید و دست‌های خود را کاملا با آن ضدعفونی کنید.

  • نکاتی برای جلوگیری از بیماری هنگام مسافرت

جا گذاشتن مو در شانه

اگر از فکر کردن به برس مو با حجم عظیمی از موهایتان بدتان می‌آید، درست فکر می‌کنید. زمانی که این موها در برس شما جمع می‌شوند، چربی پوست، سلول‌های مرده و رسوبات چسبنده محصولات مراقبت از مو نیز به آنها چسبیده است. زمانی که از این برس استفاده می‌کنید، این موارد باعث پخش میکروب‌ ها شده و مستقیما وارد سر شما می‌شوند.

بهتر است پس از هر بار استفاده از برس، موهای خود را از آن بیرون کشیده و دور بیاندازید. شما همچنین باید حداقل ماهی یکبار برس خود را در آب گرم و صابون بشورید.

ضدعفونی نکردن اسباب‌بازی کودکان

 

همانطور که تمام والدین می‌دانند، کودکان خردسال ممکن است یکسری رفتار عجیب و غریب داشته باشند. آنها اسباب‌بازی‌های خود را در دهانشان می‌کنند، آنها را به زمین می‌کوبند، و بله، گاهی ممکن است حتی آنها را در دماغشان هم بکنند. از همه بدتر، سیستم ایمنی توسعه‌نیافته کودکان می‌تواند آنها را شدیدا مستعد ابتلا به بیماری کند.

بنابراین والدین، و به طور کلی هر کسی که از بچه‌های خردسال مراقبت می‌کند برای جلوگیری از پخش میکروب ها باید حتما اسباب‌بازی‌ها را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنند (چند هفته یک بار یا حتی بیشتر، بسته به تعداد دفعات بازی کودک با اسباب بازی). اگر بیش از یک فرزند دارید یا کودکتان با دوستان خود بازی می‌کنند، حتما دستمال‌هایی که از آنها برای ضدعفونی کردن استفاده می‌کنید را در ماشین لباسشویی یا ظرفشویی قرار دهید. نحوه تمیز کردن هر اسباب بازی اکثرا روی بسته‌بندی یا برچسب روی آن نوشته شده است.

رها کردن کیف بر روی زمین

 

ممکن است بدانید که اگر محتویات داخل کیف خود را تمیز نکنید ممکن است کثیف شود، اما بیرون کیفتان را هم فراموش نکنید! مخصوصا اگر عادت دارید که آن را روی زمین بکشید تا وزن آن را از دستانتان جدا کنید (حتی برای یک مدت کوتاه) ممکن است فضای بیرونی کیفتان خانه بسیاری از میکروب‌ها شود. فراموش نکنید که دسته کیفتان را هم تمیز کنید، چون ممکن است قرار گرفتن مداوم دستانتان بر آن باعث تجمع باکتری‌ها شود.

غذا خوردن روی میز کار

با اینکار شما بهانه‌ای دارید تا از جایتان بلند نشوید، قدم نزنید و در زمان ناهار استراحت هم نکنید. نمی‌خواهم حالتان را بد کنم، اما کیبورد کامپیوتر شما به احتمال زیاد خانه میکروب‌های خطرناکی است، مگر اینکه آن را به طور منظم تمیز کنید. اگر غذای خود را روی همان سطح بخورید، خطر بلع میکروب‌هایی را دارید که قطعا خوشایند شما نیستند!