مراقبت از پوست چرب

براق بودن، چین و چروک کمتر، منافذ پوستی قابل مشاهده، از بین رفتن آرایش، رنگ پوست تا حدودی کدر میتواند از مزایا و مشکلات پوست چرب باشد.

گاهی اوقات ترشح زیاد چربی پوست کلافه کننده است.

اینکه صورتی براق داشته باشیم و یا آرایش صورت پاک شود خیلی عذاب آور است.

اما آیا پوست چرب مزایایی هم دارد و اصلا چطور باید مراقبت از آن را انجام داد؟

براق بودن، چین و چروک کمتر روی پوست، منافذ پوستی بزرگ و قابل مشاهده، از بین رفتن آرایش به راحتی، رنگ پوست تا حدودی کدر، ممکن است پوست نوع چرب دارای جوش‌های سرسیاه و سر سفید و لکه‌های پوستی باشد.

نگهداری و مراقبت از این نوع پوست شاید گاهی از اوقات بسیار سخت باشد.

با وجود آنکه این چربی ممکن است اذیت کننده باشد. اما شاید بتوان گفت که مزایا و معایبی داشته باشد. چربی پوست نوعی رطوبت را برای پوست ایجاد می‌کند که باعث می‌شود پوست به طور طبیعی نرم و لطیف باقی بماند. افرادی که پوستی چرب دارند شاید اصلا مثل یک فرد با پوست خشک نیاز به مرطوب کننده نداشته باشد.

این مسئله در مراحل روتین مراقبت از پوست چرب بسیار مهم است. این خودش عالی است.

چربی به دلیل آنکه پوست را مرطوب و لطیف نگه می‌دارد، باعث می‌شود که روند پیری پوست کند شود. و همین چربی ایجاد خطوط روی پوست را نیز کاهش می‌دهد. چربی پوست مثل یک سپر دفاعی بدن را در برابر آلودگی‌های محیطی مثل آلودگی هوا و مواردی مضری مثل تشعشع نور خورشید محافظت می‌کند.

این لایه محافظتی پوست را در محیط‌ها و شرایط خشکی مثل فصول سرد که هوا سرد و خشک است محافظت می‌کند. با وجود آنکه ضد آفتاب‌ها هنوز یک عامل کمکی بزرگ انواع پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب هستند، اما باید گفت که پوست چرب خود یک لایه محافظتی در برابر نور خورشید است.

در ارتباط با مراقبت روزانه ی پوست‌های چرب و آکنه‌ای مورد توجه است، بخش پاک‌سازی است. بخش پاک‌سازی عمدتاً دارای سه اصل مهم است:

شوینده، تونر، اسکراب.

شوینده به عنوان مهم‌ترین بخش یک مراقبت روزانه در پوست‌های چرب و پوست‌های آکنه‌ای است، به این دلیل که بزرگ‌ترین مشکل افرادی که پوست چرب و مشکل آکنه دارند، ترشح مضاعف از غدد چربی پوستشان است.

در یک مراقبت پوست روزانه شما دو نوبت پوستتان را بشویید؛ یک نوبت صبح و یک نوبت شب.

در نوبت شب بهتر است بعد از استفاده از شوینده‌ی ملایم حتماً از تونر استفاده بکنید.

اما سومین بخش قسمت پاک‌سازی، اسکراب است. در افرادی که جوش خیلی شدید ندارند و تحت درمان آکنه نیستند توصیه می‌شود که هفته‌ای یک الی دو بار به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان از اسکراب‌های خانگی و یا اسکراب‌هایی که در محصولات آرایشی-بهداشتی معرفی شده استفاده کنند.

اسکراب‌ها باعث می‌شوند که یک لایه‌برداری مناسب و نفوذ بهتر مرطوب‌کننده و داروهای درمانی به پوست صورت بگیرد.