چگونه در آغاز فصل گرما پوستی کمتر آسیب پذیر داشته باشیم

روزهای آفتابی شهرهای کانادا در راه است روزهایی که در برخی اوقات بیش از چهارده ساعت آفتاب مستقیم را تجربه خواهیم کرد چگونه پوستی کمتر آسیب پذیر داشته باشیم

روزهای گرم و آفتابی شهرهای کانادا در راه است، روزهایی که در برخی اوقات بیش از چهارده ساعت آفتاب مستقیم به همراه گرما را تجربه خواهیم کرد.

در این میان گردش ها و برنامه های تفریحی مختلفی نیز در کنار دوستان و عزیزان خواهیم داشت. اما مسئله مهم این است که چطور بتوانیم از پوست خود محافظت کنیم، این محافظت به ویژه برای کودکان توصیه می گردد.

تهیه و تنظیم متن: پرهام پورا

 شاخص spf به چه معناست

SPF را اینگونه ترجمه کرده اند: “عامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب” و مخفف Sun Protection factor است. کرمهای ضدآفتاب‌ بر اساس میزان SPF شان رتبه بندی می‌شوند. SPF، از دو(2) شروع شده و تا SPF با معیار 60 و گاه بالاتر. اما زمانی که شاخص SPF یک کرم ضدآفتاب 15 است به چه معناست؟ اگر شخصی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده در برابر نورآفتاب قرار گیرد، حدودا بعد از ۲۰ دقیقه دچار عارضه آفتاب سوختگی در نواحی که مورد تابش آفتاب می‌شود و چنانچه همین فرد کرم ضدآفتابی با  SPF با شاخص 15 استفاده کند 15*۲۰دقیقه طول می کشد، تا وی دچار همان درجه آفتاب سوختگی شود. به عبارت دیگر ضدآفتابی با شاخص  15SPF، مانع رسیدن ۹2 درصد از اشعه‌های مضر به پوست می‌شود.

استفاده درست از کرم ضدآفتاب

اکثر متخصصان پوست، ضدآفتاب‌های با ۱۵ SPF و بالاتر را تجویز می‌کنند لیکن مهم‌تر از اینکه SPF ضدآفتابی که استفاده می‌شود ۱۵ باشد یا ۶۰، مصرف درست و مرتب ضدآفتاب است. یک کرم ضدآفتاب با ۱۵ SPF به شرطی که مرتبا استفاده شود و در فواصل مناسب تکرار شود، بسیار موثر‌تر از ضدآفتاب با ۶۰ SPF است که بعنوان مثال یک روز در میان یا یک بار در روز استفاده می‌شود.

کرم ضد آفتاب را  زیاد و زود استفاده کن

عموم افراد وقتی ضدآفتاب استفاده می کنند،‌ میزان کافی از آن را به پوست نمی‌مالند و مقدار مصرف آنها تنها یک چهارم تا نیمی از میزان لازم است. ضدآفتاب باید به میزانی استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل شود و بتواند اثر محافظتی خود را کاملا اعمال کند. مضافا اینکه، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از خروج از خانه باید ضدآفتاب را روی پوست خود بمالید چون حدود نیم ساعت زمان می برد تا ضدآفتاب جذب پوست شده و اثرش شروع شود. نکته دیگر اینکه همیشه ضدآفتاب باید بعد از اتمام آرایش‌ استفاده شود،‌ چراکه در غیر این صورت مواد آرایشی که براساس آب یا چربی باشند می‌توانند باعث بی‌اثر شدن کرم ضدآفتاب شوند. لازم به ذکر است که هنگام استفاده از ضدآفتاب باید به بینی‌،‌گوش و اطراف آن نیز توجه خاصی داشت.

پوستی شاداب داشته باشید!

حال که این مطلب را مطالعه کردید از شما دعوت می کنیم سری به بخش جاذبه های گردشگری کانادا در رسانه هدهد بزنید، برای دیدن بخش جاذبه های گردشگری کانادا اینجا را کلیک کنید.

تهیه کننده بخش گردشگری: نازیلا نجفی، مترجم و کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری