ریچارد کلوزنر می‌گوید درمان جوان‌سازی مجدد آن‌ها روی موش‌ها مؤثر بوده است.

کلوزنر، رئیس سابق مؤسسه ملی سرطان و سرپرست سابق سلامت جهانی در بنیاد گیتس است. او فردی با نفوذ بالا است که همچنین در برخی از برجسته‌ترین سرمایه‌گذاری‌های پرخطر بیوتکنولوژی مانند شرکت گریل که درزمینه توسعه آزمایش خونی برای تشخیص سرطان فعالیت دارد، مشارکت داشته است. اگرچه حتی برای او هم، جوان‌سازی مجدد هدفی بسیار بلندپروازانه است. علت آن است که اگر کاری کنید که عملکرد سلول‌ها جوان‌تر شود، سلول‌ها سالم‌تر و مقاوم‌تر شوند، ممکن است به ابزاری چندمنظوره برای پیشگیری از بیماری‌های زیادی به‌طور هم‌زمان دست پیدا کرده باشید.

چشمه جوانی

مطمئناً واژه جوان‌سازی مجدد مشکوک و مانند وعده‌های خیالی به‌نظر می‌رسد که روی قوطی‌های کرم‌های گران‌قیمت صورت آمده است. بااین‌حال، اگر خوب نگاه کنید می‌بینید که جوان‌سازی مجدد در اطراف ما وجود دارد. سالانه میلیون‌ها نوزاد از سلول‌های اسپرم و تخمک پیر والدینشان به دنیا می‌آیند. شبیه‌سازی حیوانات نمونه دیگری است.

زمانی که باربارا استرایسند سگ ۱۴ ساله خود را شبیه‌سازی کرد، سلول‌های دهان و معده‌اش به شکل دو توله بازیگوش به او برگردانده شدند. همه این‌ها مثال‌هایی از برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پیر برای جوان شدن هستند که دقیقاً همان پدیده‌ای است که شرکت‌هایی نظیر آلتوس می‌خواهند آن را مهار کرده و روزی آن را در قالب یک درمان به مردم بفروشند.

درحال‌حاضر کسی با اطمینان نمی‌داند این درمان‌های آینده به چه شکلی می‌توانند باشند. برخی می‌گویند این درمان‌ها ژنتیکی خواهند بود و به DNA افراد اضافه می‌شوند و دیگران می‌گویند که شاید امکان ساخت قرص‌های شیمیایی وجود داشته باشد که بتوانند این کار را انجام دهند.

یکی از طرفداران این فناوری یعنی دیوید سینکلر که آزمایشگاه تحقیقات پیری را در دانشگاه هاروارد مدیریت می‌کند، می‌گوید این درمان‌ها می‌تواند به مردم اجازه دهند تا بسیار بیشتر از امروز زندگی کنند. سینکلر در همان رویداد کالیفرنیا گفت: «پیش‌بینی می‌کنم که روزی عادی باشد که به پزشک مراجعه کنید و نسخه دارویی را دریافت کنید که شما را به یک دهه قبل برگرداند. دلیلی وجود ندارد که نتوانیم ۲۰۰ سال زندگی کنیم.» این نوع ادعا‌ها است که موجب شک و تردید زیادی می‌شود. منتقدان معمولاً چنین ادعا‌هایی را به‌شدت زیر سؤال می‌برند؛ اما امسال صدای اعتراض آن‌ها در میان هیاهوی سرمایه‌گذاران گم شد.

علاوه بر آلتوس، که ۳ میلیارد دلارش احتمالاً بزرگ‌ترین جذب سرمایه در تاریخ بیوتکنولوژی است، برایان آرمسترانگ، میلیاردر ارز دیجیتال و هم‌بنیان‌گذار صرافی کوین‌بیس کمک کرد تا ۱۰۵ میلیون دلار در شرکت برنامه‌ریزی مجدد آن یعنی «نیولیمیت» سرمایه‌گذاری شود. او می‌گوید مأموریت نیولیمیت گسترش ریشه‌ای طول بازه سلامت انسان است. از طرف دیگر، شرکت رترو بیوساینس که می‌خواهد طول عمر سالم انسان را ۱۰ سال افزایش دهد، ۱۸۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.

این هزینه‌های هنگفت در حالی صرف می‌شود که دانشمندان هنوز درمورد علت‌های پیری اختلاف‌نظر دارند. هیچ اتفاق‌نظری دراین‌باره وجود ندارد که پیری چه زمانی در زندگی شروع می‌شود. برخی می‌گوید که پیری از همان لحظه تشکیل رویان آغاز می‌شود، درحالی‌که برخی دیگر می‌گویند در هنگام تولد یا پس از بلوغ شروع می‌شود.

این ناشناخته‌ها بخشی از چیزی است که پدیده برنامه‌ریزی مجدد را بسیار جذاب می‌کند. کلوزنر اذعان می‌کند جزئیات این موضوع که چرا برنامه‌ریزی مجدد مؤثر است، به‌طور کامل معما است؛ اما همچنین به توضیح عجله ناگهانی برای سرمایه‌گذاری روی این ایده کمک می‌کند. اگر چشمه جوانی در ژنوم وجود داشته باشد، اولین کسی که آن را پیدا می‌کند، می‌تواند پزشکی را از نو بسازد و نحوه درمان بیماری‌های بی‌شماری را که در سنین پیری گریبان‌گیر ما می‌شوند، متحول کند.

 

Refrence:

https://www.alef.ir/news/4010813013.html